Завдання для Максим Марії
1.Підібрати до поданих фразеологізмів синоніми
Гріти руки –
Зарубати на носі –
Зуби гострити –
І вухом не вести –
Дбати про свою шкуру –
Нуль без палички –
Іти на дно –
Як кіт наплакав –.
2.Записати слова разом, окремо або через дефіс
Анти/корозійний, англо/американський, англо/мовний, м´ясо/молочний, жовто/гарячий, темно/синій, кисло/солодкий, матеріально/технічний, медико/хірургічний, мало/каліберний, слабо/вільний, складно/скорочений, сто/процентний, тридцяти/семи/мільйонний, військово/полонений.
3.Записати слова, у яких не відбувається спрощення приголосних звуків
4 Розкрити дужки, правильно поєднавши іменники з числівниками.
25 (рік), 1 (шафа), 1 (чоботи), 1 (граблі), 2 (хата), 2 (город), 4 (явір), 3 (тополя), 34 (учень), 43 (день), 145 (машина), 2 (порося), 6 (курча), обидва (хлопець), шести(тиждень), 375 (дівчатами), ¾ (завдання), півтора (відро), півтораста (гектар).
5. Відредагувати словосполучення
У яку ціну хліб, дві бутилки молока, півкіло докторської ковбаси, клубнічний сік, коробка спічок, слівки з шоколодом, лімонне морожено, шарикова ручка.
Завдання виконати до 22 листопада 2019 року. Бажаю успіху!
Завдання виконати до 22 листопада 2019 року. Бажаю успіху!
Завдання для учнів 9 класу
Вправи з ключами до різних тем з правопису
Подвоєння букв
Вправа №1
Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.
Вправа №2
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається подвоєння, у другу - не відбувається.
З вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.
Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте народну мудрість.
Ненаголошені голосні е, и
Вправа №3
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву - прочитаєте народну мудрість.
Вправа №4
У ліву колонку випишіть слова з вставленою буквою е, у праву - з вставленою буквою и.
Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.
Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського ″Треба тонко відчувати три речі:...″
Апостроф
Вправа №5
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з апострофом, і праву - без нього.
Дит..ясла. духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як.
Ключ. Підкресліть у кожному слові або словосполученні передостанню букву - прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.
Вправа №6
Запишіть слова у дві колонки: 1) у яких вживається апостроф; 2) у яких не вживається апостроф.
Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.
Ключ. Підкресливши перші букви, прочитаєте прислів'я.
М'який знак
Вправа №7
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього.
Чіл..не, област.., р..ясно, різ..бяр, ад..ютант, нян..ка, духм..яний, асфал..т, арф..яр.
Ключ. Підкресливши першу літеру у словах, отримаєте назву твору М. Куліша.
Вправа №8
Випишіть слова у дві колонки: у ліву - з м'яким знаком, у праву - без нього.
Різ..ба, парас..чин, дикан..ський, стан..мо, заховайс.., у куз..ні, прал..ня, гарнен..кий, тіт..ці, рибон..ки, брен..кати.
Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте назву одного з творів І. Франка.
Вправа №9
Виписати слова у два стовпчики: 1) з м'яким знаком; 2) без нього.
Ковал..чук, щонаймен..ший, учител..ство, камін..чик, різ..бяр, сон..ця, медал..йон, чотир..ма, лял..ці, с..міх, бат..ківський.
Ключ. Підкресліть в першому стовпчику останню букву - прочитаєте ім'я героя твору Уласа Самчука ″Марія″.
Спрощення
Вправа № 10
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається спрощення, у другу - не відбувається.
Пристрас/ний, контрас/ний, хвас/нути, кількіс/ний, у доблес/ному, зап'яс/ний, знавіс/нілий. радіс/ний, у мас/ному.
Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву - прочитаєте словосполучення.
Правопис складних слів
Вправа №11
Запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться через дефіс; 2) які пишуться разом.
Унтер\офіцер, вакуум\апарат, соціал\демократ, само\хід, ячміно\житній, вербо\ліз, кисло\солодкий, овоче\сховище, єдино\початок, олійноково\слобідський, м'ясо\молочний, право\бережний, обл\виконком, учитель\фізик, південно\східний, олійно\екстракційний, дизель\мотор, віце\призедент, воле\любний, індо\китайський, радіо\фізичний, яйце\подібний, історико\культурний, розтяг\стиск, їдальня\зимівниця.
Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте народну мудрість.
Правопис складних іменників
Вправа №12
Запишіть іменники у дві колонки: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.
Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.
Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: ″Найдосконаліший мозок...″
ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ
1. Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприслівники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір слова скаламутилася
(Одягнути) шапку) кошовий махнув рукою і вмить сотні весел (ударити) в прозорі хвилі річки заблищали срібною сльозою а блискуча пелена Дніпра скаламутилася.
ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ
1. Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприслівники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір слова скаламутилася
(Одягнути) шапку) кошовий махнув рукою і вмить сотні весел (ударити) в прозорі хвилі річки заблищали срібною сльозою а блискуча пелена Дніпра скаламутилася.
.
2 Доберіть і запишіть усі можливі синонімічні конструкції до поданих складносурядних речень.
1. Небо захмарилося, і стало холодно. 2. Придивіться до себе й оточення, і ваше життя зміниться. 3. Ви прочитали цю книгу, і вона вам сподобалася? 4. Ішов дощ, але світило сонце. 5. Чи гілка від вітру торкнулася скла, чи хтось постукав у вікно? 6. Хай вам буде весело і хай завжди сяють усмішками ваші обличчя!
Зразок виконання завдання 2
Прочитайте всього Коцюбинського, і ви відчуєте велич прозаїка. (Складне складносурядне речення зі змістовим відношенням послідовності дій).
• Прочитайте всього Коцюбинського — і ви відчуєте велич прозаїка. (Складне складносурядне речення із причиново-наслідковим змістовим відношенням дій).
• Прочитавши всього Коцюбинського, ви відчуєте велич прозаїка. (Просте речення, ускладнене поширеною обставиною — дієприслівниковим зворотом).
• Коли ви прочитаєте всього Коцюбинського, тоді відчуєте всю велич прозаїка. (Складне складнопідрядне речення).
• Прочитайте всього Коцюбинського! Ви відчуєте велич прозаїка. (Два простих речення — односкладне означено-особове і двоскладне).
• Прочитайте всього Коцюбинського — відчуєте велич прозаїка. (Складне безсполучникове речення).
3. Установіть відповідність між зразками односкладних речень та їх різновидами.
А. О, заспівайте дівчині романс!
Б. До свободи треба дорости розумом і світлими ділами, вірною і чистою душею.
В. Без нього суєтно і сумно.
Г. Чужі оселі... Темний отвір хати, ласкавий блиск жіночої коси.
Д. Там переходять шлях уповні.
Е. Ніяких змін на цій старій землі.
1. Означено-особове
2. Узагальнено-особове.
3. Безособове.
4. Неозначено-особове.
5. Називне.
4. Запишіть числівники словами, поставивши їх у потрібному відмінку та узгодивши з ними іменниками.
Близько 98 (відсоток) усіх студентів успішно склали іспити.
Спікер оголосив рішення 426 (депутат).
Відбулася зустріч із 7764 (підприємець).
ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ 5 КЛАСУ
- Доберіть з довідки тлумачення висловів. Запишіть вислови парами.
Зразок. Накивати п'ятами – утекти.
Правити теревені –
Дерти горло –
На головах ходити –
Розбити глека –
Передати куті меду –
ДОВІДКА. Перестаратись. Посваритись. Бешкетувати. Базікати. Кричати.
- Відредагуйте подані речення та словосполучення
1. Він завжди дуже піклувався за дітей.
2. Завдяки дощу я підхопив нежить.
3. Із-за цих обставин командировку довелось відкласти на тиждень.
4. Для багатьох відома ця мелодія.
Приймати участь, оставляти вдома, вірна відповідь, любе питання, заказувати обід, книжковий шкаф, відкривати вікна, коврові доріжки, оцінка по математиці.
- З поданих слів запишіть прислів’я про мову.
Обід, на, слово, а, хліб, відповідь, на, бережи.
Слово, зложиться, слова, до, мова.
Говори, знаєш, не, але, що, говориш, що, знай.
- Напишіть імена в кличному відмінку.
Прокіп,
Василь, Валерій, Лука, Хома, Юрій, Наталія, Наталя, Любов, Валерія.
- Познач рядок, у якому всі прикметники мають однакову будову:
а) лісовий, шкільний, класна;
б) премилий, підводний, прибережний;
в) заводський, робочий, машинний.
- Напишіть твір-розповідь за поданим початком і кінцівкою.
Настали перші приморозки. Річка вкрилася кригою.
…
З того часу школярі добре запам’ятали, що на кризі треба бути обережним.
Додаткові завдання
1. Складіть словосполучення з такими паронімами: авторитетний – авторитарний, людний – людяний, континент - контингент, музичний – музикальний, рідкий – рідкісний, сердечний - сердешний, тактовний – тактичний. Складіть речення з чотирма словами (на вибір).
Підказка. У реченні є однорідні члени речення та узагальнююче слово. Вони виступають одним членом речення.
7. Запиши іменники у формі кличного відмінка.
Батько, товариш, круча, мрія, Олена, край, козак, друг, Андрій, Київ, мама, Дніпро.
10. Спрощення в групах приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка
Додаткові завдання
1. Складіть словосполучення з такими паронімами: авторитетний – авторитарний, людний – людяний, континент - контингент, музичний – музикальний, рідкий – рідкісний, сердечний - сердешний, тактовний – тактичний. Складіть речення з чотирма словами (на вибір).
Підказка. Виконати це завдання вам допоможе словник паронімів.
2. Творча робота
Визначіть межі речень. Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть граматичні основи.
ОСІНЬ
Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші червоніють китиці ягід на горобинах на лісовій ліщині дозріли горіхи важкі коричневі жолуді падають з дубів лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини жолудями горіхами моторні білочки ховають під мох у дупла дерев лісові горіхи й жолуді збирають і сушать на голках гриби (За В. Пархоменком).
Про які дерева ви дізналися з цього тексту? З’ясуйте значення назв дерев осика і ліщина за допомогою тлумачного словника.
3. Прочитайте слова, подані в початковій формі. Складіть і запишіть речення. Підкресліть в них граматичні основи. Визначити, якими частинами мови виражені підмет і присудок.
Літній, канікули, я, любити, більше, за, інший. За, три, місяць, можна, цікаво, відпочити. Під, час, гарний, погода, із, задоволення, бігати, до, річка, ходити, в, ліс, за, ягоди. Проте, дощ, також, не, перешкодити, корисний, відпочинок. У, непогожий, день, я, читати.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ІІ ЕТАПУ
1 З наведених пар слів виписати словосполучення.
Багряне листя, коло матусі, сонячний день, через парк, співати піднесено, пісня лунає, біля вокзалу, братчик і сестричка, накивати п’ятами, навколо школи, хтось із них, іти швидко, вишуканий букет.
ПІдказка: не є словосполученнями: граматична основа речення (учні навчаються), поєдання прийменника та іменника (біля будинку), фразеологізми ( передати куті меду), поєднання рівноправних слів, між якими не можна поставити питання ( осінь і зима)
2. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки. Підкреслити головні і другорядні члени речення.
Ми садили в парку такі дерева і дубочки і тополі і верби і зелені сосни.
Підказка. У реченні є однорідні члени речення та узагальнююче слово. Вони виступають одним членом речення.
3. Прочитай історію, що сталася з Миколкою на уроці.
Учитель сказав учням:
– Намалюйте найрадісніше і найсумніше.
Миколка розгорнув альбом і задумався.
Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював ромашку і над нею бджолу.
– Це і є найрадісніше, – сказав він.
– Чому? – питає вчитель.
– Бо сяє сонечко, співає соловейко і небо синє-синє.
– А що ти намалюєш найсумніше?
Миколка намалював голе дерево. Біля самого кореня воно було обпалене, кора від вогню полущилася. Навколо дерева – почорніла галявина. Вгорі – збентежені птахи.
– Чому ж це найсумніше? – запитує вчитель.
– Бо мені дуже боляче від того, що дерево загине, і вчинив це хтось із людей.
Опиши свою уявну картину найрадіснішого і найсумнішого (до 0,5 – 1 стор.).
– Намалюйте найрадісніше і найсумніше.
Миколка розгорнув альбом і задумався.
Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював ромашку і над нею бджолу.
– Це і є найрадісніше, – сказав він.
– Чому? – питає вчитель.
– Бо сяє сонечко, співає соловейко і небо синє-синє.
– А що ти намалюєш найсумніше?
Миколка намалював голе дерево. Біля самого кореня воно було обпалене, кора від вогню полущилася. Навколо дерева – почорніла галявина. Вгорі – збентежені птахи.
– Чому ж це найсумніше? – запитує вчитель.
– Бо мені дуже боляче від того, що дерево загине, і вчинив це хтось із людей.
Опиши свою уявну картину найрадіснішого і найсумнішого (до 0,5 – 1 стор.).
4. Відредагуй.
Об’ява
Підписка на газети й журнали
Надсилати за адресом
Запрошуються всі бажаючі
Сергій постійно мішає слухати розповідь вчителя. Учитель дав завдання перевести текст українською мовою. Кожен батько й мати переживають за своїх дітей.
5 Переписати. Замість крапок, де потрібно, вставити пропущену літеру або апостроф.
Боро...ьба, чес...ність, кр...ниця, фу...бол, тр...маєт...ся, міл...йонер, мавп...ячий, шіс...надцят..., здоров...я, ро...м...якшити, різдв...яний, верб...я, у вишен...ці, на травин...ці, з(с)фотографувати, пш...ниця.
6. Виконати фонетичний розбір слова усміхаються.
Батько, товариш, круча, мрія, Олена, край, козак, друг, Андрій, Київ, мама, Дніпро.
8. Утвори фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово, поясни їх значення.
Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету).
Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету).
Підказка. Скористайся словником фразеологізмів.
9 .Добери українські відповідники.
Девіз –
П’єдестал –
Візит –
Аплодисменти –
Етикетка –
Менеджер
Менеджер
Підказка. Скористайся словником слів іншомовного походження
10. Спрощення в групах приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка
А чес…ний,
тиж…невий, контрас…ний
Б щас…ливий,
облас…ний, хвас…нути,
В аген…ство, улес…ливий, сер…цевий
Г проїз…ний,
пристрас…ний, ус…ний
11. Установи відповідність між словами. Як вони називаються. Наведи не менше трьох прикладів таких слів.
1 чемний
|
А темний
|
2 смаглявий
|
Б хворий
|
3 тендітний
|
В млявий
|
4 повільний
|
Г ніжний
|
Д вихований
|
Завдання виконати до 08 грудня 2017 року.
БАЖАЮ УСПІХУ!
І ще трохи завдань



.
І ще трохи завдань
1. Підкресли головні та другорядні
члени в кожному реченні.
Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива . Усе буйніше розквітала
весна.
3.
Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном . Пролісок пробив листок торішній
Веселе сонечко ховалось у веселих хмарах весняних. Явори посадила сестра при дорозі. У полі холод став відчутнішим. Незабаром сюди мав прийти
учитель . На підлозі
бавились дітки. Дніпро — найбільша ріка України. За лісом широкі поля поволі
й лагідно спускалися вниз.
2. Підкресли головні та другорядні члени речення. На місці крапок встав пропущені літери.
Над в...сняним полем
буйний віт...р віє. Молодий хазяїн вранці пш...ниченьку сіє. Виорю над річкою я ниву ш...рокую та посію хмелю в...сокого.
Скоро назбираю меду соло...кого та зб...ру родину
в...ликую.




3. З'ясувати вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати речення окличні та неокличні.
Як швидко літо проминуло! Прийшла осінняя пора. Немов на крилах полинуло кохане літечко з двора!.. (Олена Пчілка.) Що з того, що осіннім чарам прийде кінець? Але в цю мить баштан жовтіє понад яром. Курінь безверхий ніби спить… (М.Рильський.) Куди ти ділась, річенько? Воскресни! У берегів потріскались вуста. (Л.Костенко.)
4. Які з наведених прикладів не є словосполученнями:
Сміливий хлопець, у поєдинку, понад річкою, голосна пісня, біля школи, настав вечір, хлопці і дівчата, весело співати, ми прийшли, брат і сестра, найбільш сміливий.
5. Підкресли головні члени
речення.
А це соловейко з місяцем розмову
вів (В.Винниченко).
Це вже ви передали куті меду (М.Вовчок).
Знання – це гість, а розум – це
хазяїн (Н.Скрипниченко).
Це таки щастя – любити
людей! (О.Гончар)
Любить людей мене навчила
мати (В.Симоненко).
Гукнула його Галя обідати (А.Головко).
Дуже хотілося скуштувати того
великого пирога (Є.Гуцало).
Минуле в пам‘яті живе.
Сьогоднішнє в душі палає… (Л.Дмитерко).
Завдання виконати до 15 грудня 2017 року. Бажаю успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар