7 клас



                                             Дорогі семикласники !

     Ми продовжуємо вивчати частини мови. Нас чекає попереду багато нового і цікавого .
     Я бажаю кожному з вас успіхів у вивченні рідної мови. Будьте відповідальними і наполегливими, прагніть до нових знань.


Вивчаємо українську мову дистанційно

Урок 1 Тема. Прийменник як службова частина мови і засіб зв'язку  слів у словосполученні й реченні. Непохідні й похідні прийменники.

Наші завдання:


        з’ясувати, яка частина мови називається прийменником;
    вчитися знаходити його в реченні, відрізняти від інших службових частин мови;
правильно поєднувати з іншими словами

Самостійні частини мови:
- мають лексичне значення;
- відповідають на питання;
- є членами речення;
Пригадуєте, які частини мови належать до самостійних? Іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник.

 Службові частини мови
-  не мають лексичного значення;
- не відповідають на питання;
- не є членами речення;
 Прийменник, сполучник, частка -  службові частини мови.


 А тепер уважно послухайте відеоурок









ЗА ПОХОДЖЕННЯМ ТА УТВОРЕННЯМ
НЕПОХІДНІ:
ПОХІДНІ:
Не утворені від якихось частин мови (їх часто плутають із префіксами).
Утворені від інших частин мови
Утворені сполученням  непохідних прийменників
в, від, над, до, на, без,
крім, при,за
Навколо, вздовж, край, осторонь, заради
по+за (поза), за+для (задля) по+під (попід), з+по+серед (з-посеред)

 Тренувальні вправи

1. Переписати речення, на місці крапок уставляючи прийменники. Які з них є синонімічними, антонімічними? 
І. А вдень дядьки ... морози водохресні рубають ополонку ... Сулі. (Д.Білоус.) Пливуть ... Збручем тумани, цвітуть ... Смотричем сади. (Л.Дмитерко.) ... Дніпрі, Дунаю і Ятрані білі роси випила гроза. (А.Малишко.) Обернусь  я ... зозулю, ... Дунаю полечу. (Олександр Олесь.) А Рось кипіла ... кам’яному ложі, ... голих віт кричало вороння. А там – Дніпро аж ген ... Базавлука, аж .. пороги  й далі  ...  лиман. (Л.Костенко.) Мій зір чарує придніпрова врода ... круч високих й лугових долин. (І.Савич.) Лиман ранковий встав ... туманом. Туман ранковий встав ... лиман. (Д.Кремінь.) ... мене лине музика бджолина. (О.Довгий.)

Для довідок. І. В, на.  Понад, над. На. В, по.  В, між. До, за, за. Між. Поза, понад. Повз.  



1. Записати  сполучення  слів  з  прийменниками  у  два  стовпчики:  у перший – із похідними  прийменниками, у другий – із непохідними.
Наді  мною, коло лісу, з-поміж людей, з гори, протягом року, понад лісами, згідно з наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на дошці, під землею, без нас.
Визначити, від яких частин мови утворилися  похідні  прийменники.

2 . Тестові завдання з самоперевіркою.
1. Прийменник вжито в реченні:
а) Між листом зашелестів густий, рівний дощ.
б) Що багатша думка, то багатша мова.
в) Червоний місяць аж горить…
2.  Прийменник з відмінковими формами іменника виражає умовні відношення у реченні:
а) Перед вікном шумлять, шумлять тополі.
б) При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий риск не страшний.
в) У степу запахло розворушеною землею.
3. Установіть відповідність між відмінком і словосполученням, у якому прийменник з іменником ужито в такому відмінку:
а) кошик з грибами;                         1. знахідний відмінок;
б) рости під березою;                      2.  орудний відмінок;
в) мокрий від роси;                          3. родовий відмінок.
г) під'їхати під хату.
4. Згрупуйте прийменники в синонімічні ряди:
а) крім, окрім;                                  1.навколо;
б) для, задля;                                     2. опріч;
в) кругом, навкруг.                           3. заради.

5.  Відредагуйте словосполучення і речення.
Ходити по хатам; зошит по українській мові, знання по фізиці; діяти по правилах. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста. Знати  по газетах, по цілих днях, добрий  по натурі, по напрямку  до лісу.

Завдання 1- 5 виконайте в робочий зошит до 22 березня 2020 року.  Для тих, хто бажає, може надіслати виконані завдання мені на електронну пошту
nmedvid4@gmail.com
Бажаю усім успіху і бути здоровими !

Матеріал до уроку з теми "Написання прислівників"
(дата проведення 26.03. 2020р. 0 13.00)


1.  Правопис прислівників , утворених від іменників - тренажер

https://webpen.com.ua      пошукове    посилання                                              

УВАГА! прислівники слід відрізняти від  прийменників, або часток з іншими частинами мови


Ми швидко збігли згори. Ми швидко збігли  з гори . 

Слон ходить поволі, Слон ходить по волі.
Утім, я не заперечую.  У тім  краю. Ми чуємо вперше, Подорожній постукав у перше вікно.

ПІДКАЗКА:
 ЯКЩО МІЖ ПРИЙМЕННИКОМ ТА ІМЕННИКОМ МОЖНА
 ПОСТАВИТИ  ОЗНАЧЕННЯ, ПИШЕМО ОКРЕМО, 
ЯКЩО - НІ , ПИШЕМО РАЗОМ

Практичне завдання
 Розкрити дужки
Вантажівка  за рогом повернула (в)бік.
 Хмара посунула (в)бік  моря. 
(У)день святкування зібралися всі родичі.
(У)день я навчаюся.
(За) багато працювати.
(За) багато років.
(Перед)усім треба добре працювати.
 Довелося виправдовуватися (перед) усім класом.

  Написання прислівників, утворених поєднанням прийменника з числівником

 ПРАЦЮЄМО З ТРЕНАЖЕРОМ  
 УВАГА! Подались удвох, у двох вікнах, розділив начетверо, на четверо хлопців


Запрошую пройти тест "Шукаємо прислівники"

https://ukrerudyt.com  пошукове посилання  



 Повторюємо тему "Прислівник"


1. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.
А Діяти наперекір.
Б Поділити надвоє.
В Читання вголос.
Г Повертати наліво.
2. Визначити рядок, у якому всі прислівники утворені префіксально-суфіксальним способом.
А Увечері, догори, вночі, поволі.
Б Удень, скраю, побіч, наяву.
В Набік, зараз, заочі, укупі.
Г Напочатку, напам’ять, знизу, впоперек.
3. Визначити, у прислівниках якого рядка у процесі творення простої форми вищого ступеня порівняння відбувається чергування.
А Ніжно, ясно.
Б Довго, вузько.
В Чітко, весело.
Г Швидко, мудро.
 4. Прислівники поділяються на такі розряди:
А. якісні, відносні, присвійні;
Б. якісно-означальні, обставинні;
В. похідні та непохідні;
Г. безособові, неозначені, означено-особові.
5. Прислівниками є всі слова рядка
А. опівдні, дехто, тут
Б. нарешті, вранці, казна-що
В. усередині, без кінця, чий-небудь
Г. збоку, завглибшки, ніколи
6.  При творенні простої форми вищого ступеня порівняння відбувається чергу­вання в обох прислівниках рядка:
А широко, ясно;
Б довго, вузько;
В чітко, весело;
Г швидко, мудро.

 7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням. (за кожну правильну відповідь 0,25б.)
А Занадто.
1 Місця.
Б Угорі.
2 Способу дії.
В Швидко.
3 Мети.
Г Згарячу.
4 Причини.
Д Напоказ.
5 Міри й ступеня дії.
8. Установити відповідність між прислівниками та ступенями порівняння. (за кожну правильну відповідь 0,25б.)
А Найбільш весело.
1 Вищий ступінь порівняння (проста форма).
Б Веселіше.
2 Вищий ступінь порівняння (складена форма).
В Більш весело.
3 Найвищий ступінь порівняння (проста форма).
Г Найвеселіше.
4 Найвищий ступінь порівняння (складена форма).

9. До дієслова виростати дібрати й записати прислівники, різні за значенням. Указати на розряд прислівників за значенням. (1б.)
10. Записати текст, поширюючи його потрібними за змістом прислівниками. Визначити їх синтаксичну функцію. (1б.)
З одинокої на ціле татарське село кав’ярні … видно було і море, і сірі піски берега. В одчинені вікна і двері на веранду … перлась ясна блакить моря.
З моря … дув вітер. Солона прохолода … принаджувала гостей, і вони тислися до вікон або сідали на веранді. Навіть хазяїн кав’ярні … стежив за потребами гостей (За М. Коцюбинським).








УВАГА! Раджу використовувати в роботі із текстами програмний засіб перевірки правопису language Tool 

    Завдання  1
Прочитайте уважно слова, словосполучення. намагайтеся запам'ятати якомога більше.  Це  допоможе  вам  успішно справитися із завданням, яке будемо виконувати  на уроці  18 жовтня 2019 року.

 Зранку,  легенько розтерти,  поплескати долонями,  роздмухав жарок, суне до полум'я , працював завзято, матроска прилипла, вмочуючи в коробоску із сіллю, одігрів ноги,  закинув на плечі.

 Завдання 2

 Запам'ятайте правопис слів.

Найдужче, помаленьку, багаття, картоплиння, п'ятдесят сім, найдрібніших, картоплею.


Немає коментарів:

Дописати коментар