Дорогенькі шестикласники!
Ви продовжуєте вивчати рідну мову. На вас чекає багато нової інформації. Глибше ознайомитися з розділом "Лексикологія", дізнаєтеся про способи творення слів, а також- про частини мови.
Пам'ятайте: шлях до досконалого володіння своєю мовою є нелегким. Але наполеглива праця приведе вас до успіху.
Бажаю вам міцних знань, позитивних емоцій. Будьте ініціативними, виявляйте власну творчість і фантазію. Успіхів вам!
НАВЧАЄМОСЬ ДИСТАНЦІЙНО!
Ми повинні зміцнити свої навички правопису складних прикметників.
1.Пригадайте правила правопису складних іменників. Випишіть складні прикметники.
Гала-концерт, газетно-журнальний, листоноша, лінгвіст-практик, плодово-ягідний, пішохід, художник-скульптор, хліборізка, тепло-чорний, театр-студія, тележурнал, світло-коричневий, чорногуз, самохід, Лисичка-Сестричка, автомотогурток, легкоатлетичний.
2Свої
висновки звірте з поданим теоретичним матеріалом підручника
Перегляньте вдеоурок за цим посиланням
3. Запишіть якомога більше прикметників з першою частиною науково і художньо
( Наприклад; науково - дослідний, художньо - документальний)
4Утворіть складні
прикметники, записавши їх у дві колонки: - ті, що
пишуться разом; - через
дефіс.
Народний і
визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова,
народний обряд, народний і масовий, народознавство, народний і міфологічний.
5Відновіть та запишіть складні прикметники, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви.
Південь,
схід; південь, захід; Західна Європа; північ, захід; Середня Азія; Східна
Україна; південь, схід; Західна Україна.
6Дослідіть, чому
складний прикметник південно-східний,. народно -визвольний пишеться через дефіс, а
південноукраїнський, народнопоетичний — разом. Свою думку обґрунтувати за допомогою правила.
Підказка. Подумайте, з яких слів утворилися ці прикметники. А потім ставте між ними питання або і .
7.Утворіть словосполучення «прикметник + іменник».
(Срібна вода) Дніпро, (Давня Русь)
література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний,
сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий)
дим
8.Випишіть складні
прикметники з речень. Поясніть їх правопис.
1) У
густому-прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж
корінням дерев плем’я дерев’яних чоловічків (А. Дімаров).
2) Собака
Шарко весь чорний, ноги ж унизу білі, ніби взуті у фетрові сап’янці, а над
очима — сніжно-білі великі кружальця, що нагадують скельця окулярів
(М. Магера).
3) Я
закінчив церковно-парафіальну школу (Б. Антоненко-Давидович).
4) Навесні,
коли з купин витикаються світло-зелені гривки молоденької осоки, сторож
мисливської бази Мартин Скряга бере корзину й чимчикує до болота
(І.
Шпиталь).
5) Панував
тоді в нашому славному золотоверхому Києві князь Володимир
(А.
Лотоцький).
6) Ліс був
такий гарний, навіть зимою не здавався смутним, бо проміж чорноліссям було там
чимало й сосон, а вони завжди веселять око тим вічнозеленим убранням! (Олена
Пчілка).
Завдання виконуйте в робочому зошиті. Для тих, хто бажає, виконані завдання надсилайте на мою електронну пошту
nmedvid4@gmail.com
Урок " Повторення теми, підготовка до контрольної роботи"
https://webpen.com.ua ПОШУКОВЕ ПОСИЛАННЯ "ТРЕНАЖЕР З ПРАВОПИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ" ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ПРИКМЕТНИКІВ (опрацьовуємо разом)
ВІДЕО ПЕРЕГЛЯНУТИ САМОСТІЙНО
БАЖАЮ УСПІХУ!
Урок " Повторення теми, підготовка до контрольної роботи"
https://webpen.com.ua ПОШУКОВЕ ПОСИЛАННЯ "ТРЕНАЖЕР З ПРАВОПИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ" ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ПРИКМЕТНИКІВ (опрацьовуємо разом)
ВІДЕО ПЕРЕГЛЯНУТИ САМОСТІЙНО
Тестові завдання
1.
Прикметник – це самостійна частина мови, що
А) відповідає
на питання хто? що? і означає предмет
Б) означає дію
предмета і відповідає на питання що робити?
В) відповідає
на питання який? чий? і називає ознаку предмета
2. Початкова форма прикметника – це
А) називний
відмінок множини
Б)
називний відмінок однини чоловічого роду
В)
називний відмінок однини жіночого роду
3. За значенням розрізняють такі групи
прикметників
А) якісні,
відносні, власні
Б)
відносні, присвійні, загальні
В) якісні,
відносні, присвійні
4. Усі прикметники – якісні у рядку…
А)
смішний, цікавий, дідів
Б) веселий, дерев’яний, синій
В) гучний,
наполегливий, далекий
5. Які прикметники за значенням не мають
ступенів порівняння?
А) якісні та
відносні
Б)
відносні та присвійні
В) якісні
та присвійні
6. Прикметник, вжитий у словосполученні материнська пісня відноситься до якої
групи прикметників ?
А) якісні
Б)
відносні
В)
присвійні
7. При утворенні найвищого ступеня
порівняння допущено помилку. Вкажіть рядок.
А)
найцікавіший
Б)
найбільш цікавий
В)
найбільш цікавіший
8. Прикметники мають такі граматичні
ознаки
А) рід,
число
Б) рід,
час, відмінок
В) рід,
число, відмінок
9.
Знайди рядок, в якому не допущено помилки при написанні складних
прикметників
А)
деревообробний, п’яти річний, мало
забезпечений
Б)
м'ясо-молочний, польсько-український, чорно-білий
В) військовополонений,
південносхідний, давньо-український
10. Напиши про ступені порівняння
прикметників, як вони творяться.
11. У якому реченні
прикметник вжито у переносному значенні? (Питання має 2 правильні відповіді).
Випишіть словосполучення з цими прикметниками, виділіть головне і залежне
слово.
А) У моєї
сестри заячий характер.
Б) Оленка
купила в магазині дуже кислі яблука.
В) У мене
після перебуванні на морі з’явилась шоколадна засмага.
Г) Двері
зачинені на залізний замок.
12. Накресліть у зошит таблицю на три
колонки і доберіть по три приклади до кожної колонки. Складіть із одним
словосполученням речення, підкресліть головні та другорядні члени речення.
ЯКІСНІ ПРИКМЕТНИКИ
|
ВІДНОСНІ ПРИКМЕТНИКИ
|
ПРИСВІЙНІ ПРИКМЕТНИКИ
|
Наприклад: високий дуб
|
Металева брама
|
Мамині руки
|
Звертаю вашу увагу! Завдання потрібно виконати і надіслати мені на пошту до 25 березня 2020 року.
До 24 квітня будемо працювати дистанційно. Бажаю усім успіху, будьте здорові.
КЛАС: 6
Тема:Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Дитинство письменника.
Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками.Добро і зло, благородство і підлість у творі. Федько як особистість.
Пошукові посилання уроку
1 БЛОК
Дитячі роки, початок творчого шляху В. Винниченка
Джерело: http://www.bestreferat.ru/referat-50089.html
2 БЛОК
Заходи безпеки на льоду Джерело https://www.youtube.com/watch?v=SE5RvRTOK3k - основи безпеки життєдіяльності
3 БЛОК
Винниченко – художник https://www.youtube.com/watch?v=j0sb2XICe9Y - образотворче мистецтво
4 БЛОК

Відредагуйте речення. Виправте орфографічні й пунктуаційні помилки.
1. Ми купили пять кілограм клубники, за сто гривень.2. Лукян дав вірну відповідь він толковий хлопець. 3.Не мішайте виступаючому. 4.Учитель запитав дітей чи ви поїдити на екскурсію.5. Із-за грипу було закрито школу. 6.Тепер підписку на газети журнали можна зробити в любому поштовому віділенні. 7. У Інтернеті я зустрів гарну гру.
Домашнє завдання виконати на 23 вересня 2019 року. Бажаю успіху!
Тест на знання української мови
https://renderer.apester.com/v2/59de2b7bfcedef00018f7509?preview=true&iframe_preview=true&utm_campaign=apester&utm_source=facebook
Онлайн тест словникового запасу української мови
Завдання: записати словосполучення, розкриваючи дужки.
Три дев’ятих (поверхня), одна четверта (груша), шість сьомих (площа), п’ять десятих (відсоток), півтора (літра), дві треті (автобус), двоє (хлопець), шість (іспит), чотири цілих і одна друга (гектар), двісті п'ятдесят один день два (рукав) чотири (ясен), три (брат), (півтори година), (вісім залік), чотири (хлопець), обидва (син), сімсот двадцять п'ять (учень).
Чилівник сімсот двадцять п'ять провідміняйте за відмінками
Домашнє завдання на 09 квітня 2019 року. Бажаю успіху!
1. Утворити складні прикметники, першим компонентом яких є числівник.
Три поверхи, чотири колеса, два роки, три яруси, два акти, три місяці, чотири аршини, двадцять два роки, двісті п'ятдесят сім тисяч, шістдесят років, сімдесят літ.
2. Замість крапок,
де потрібно, вставте м’який знак.Шіст..ох, шіст..надцят.., двадцят..ма, дев’ят..ма, вісімнадцят..ма, чотир..ма, вос..меро, дев’ят..сот. п’ят.. ома, дев’ят..мастами, п’ят..десяти, тридцят...
Дев'ят… будинків; п'ят…сот овець; шіст…сот учнів; дванадцят… уроків; п'ят…
дощок; девят..сот миль; п'ят…десят днів; шіст... яблук; міл…ярд крапель;
девят…надцять скринь; сім…десят письменників; міл…йон дітей.
3. З - поміж поданих словосполучень вибрати ті, до складу
яких належать числівники.
Багато казок, читали багато; знав чимало, зробили чимало, чимало яблук; трохи
більше, трохи пригод; небагато перешкод, з’їла небагато, трьохтисячний, трійка,
подвоїти, дводенний термін , отримав четвірку.
Домашнє завдання (1-3) виконати на 22 березня 2019 року. Бажаю успіху!
С. Васильківський "Козача левада"

Левада Затишна,
зелена, оточена могутніми деревами
Воли Круторогі,
покійні, ліниві, вайлуваті, трохи сонні
Озерце Невелике, неглибоке, заросле лепехою, наче
око
Вода Прохолодна, свіжа, лагідна, смачна, солодка
Трава Зелена, соковита, свіжа, запашна, духмяна
Каміння Важке, сіре, незрушне, вгрузле в землю
Сонце Ясне,
гаряче, золоте, щедре, розкішне
Небо Блакитне,
високе, бездонне, глибоке, безмежне
Туман Ранковий,
легкий, мерехтливий, лагідний, як молоко
Вітер Легенький, свіжий, ранковий, пестливий,
грайливий
Дерева Крислаті, розложисті, столітні, могутні, міцні
Селяни Розважливі, спокійні, балакучі.
Орієнтовний план твору-опису природи за картиною
1) Левада –
затишний куточок рівнини біля озерця.
2) Зображені на
полотні пора року та доба.
3) Соковита
запашна трава.
4) Воли біля
невеличкого озерця.
5) Трава
випинається з-під сірого каміння.
6) Селяни під
деревом на другому плані картини.
7) Зелена стіна
лісу на обрії.
8) “Козача
левада” – портрет ясноокої України
Виконайте тестові завдання з теми "Прикметник" за цим посиланням
(завдання виконати до середи 06 березня 2019 року)
Домашнє завдання на 26 лютого 2019 року
Якісними є всі прикметники рядка
а) блакитний, читацький, молочний, молодий
б) легкий, духмяний, братів. косий
в) картопляний, світлий, гарний, денний
г)низький, широкий, теплий, тонкий
Відносними є всі прикметники рядка
а) математичний знак, сиве волосся, джерельна вода
б) дерев'яна рама, солом'яна іграшка, осінній день
в) лебедина вірність, камяна хата, заяча шуба
г) мідний казан, літня спека, материна сукня
Ступені порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
а) сліпий, приємний, синій, гучний
б) красивий, м'який, високий, глибокий
в)глухий, чорний,товстий, цікавий
г) білуватий, лисячий, надзвичайний
Усі правильні форми прикметників вищого ступеня порівняння в рядку
а) менш активніший, більш голосніший, червонуватіший, гостріший
б) талановитіший, менш важкий, більш веселий, розумніший
в) високіший, білуватіший, рідніший, більший
г) живіший, менший, більш кращий, помітніший
Прикметники кам'яний, легкий увести в словосполучення"прикметник+іменник" так, щоб вони належали до різних розрядів.
Визначте форми поданих прикметників
Далекая, повен, синю, ясную, дзвінким, яснішим. зелен.
Пригадайте написання складних прикметників (усно)
З"ясуйте лексичне значення та визначте рід таких іменників: Огайо, ЕОМ, Бікіні, Тбілісі, Оріноко, фламінго, какаду, УПА, нежить, Перу, Сочі, Ай-Петрі, фрау, бандероль, кашне, Міссурі, цеце, міледі.
Бажаю успіху!

Готуємось до контрольної роботи
1
Іменник – це частина мови яка:
1. вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
2. означає назву ознаки предмета або його приналежність;
3. означає назви предметів;
1. вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
2. означає назву ознаки предмета або його приналежність;
3. означає назви предметів;
2.
. У якому рядку всі подані слова —
іменники?
а) Залізо, віск, проміння, променіти,
восковий;
б) рух, бігати, читати, завдання,
радість;
в) звертання, синява, сміливість,
радість, читання.
3. У якому рядку всі іменники — жіночого роду?
3. У якому рядку всі іменники — жіночого роду?
а) соло, рагу, шасі, депо, таксі;
б) канікули, Суми, Чернівці, столи,
бандероль
в) місіс, мадам, леді, путь, цеце.
4. В якому рядку всі іменники спільного роду:
а) Немовля, оленя, токар, плакса;
б) Роззява, нероба, листоноша, сирота;
в) Професор, базіка, бідолаха, тополя.
5. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?
4. В якому рядку всі іменники спільного роду:
а) Немовля, оленя, токар, плакса;
б) Роззява, нероба, листоноша, сирота;
в) Професор, базіка, бідолаха, тополя.
5. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?
а) Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Новий день, журнал
Дніпро;
б) Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон;
в) Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка».
б) Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон;
в) Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка».
6..В якому рядку є іменники,
що вживаються тільки в множині:
а). Зустрічі, меблі, зошити сумки;
б) Черкаси, ворота, окуляри, ножиці;
в) Канікули, ласощі, метелик, Львів.
а). Зустрічі, меблі, зошити сумки;
б) Черкаси, ворота, окуляри, ножиці;
в) Канікули, ласощі, метелик, Львів.
7. Форму однини і множини
мають усі іменники рядка
А)Добро, вчитель,стежка,ліс
Б) князь, рушниця, село, стілець
В)шорти,плечі,руки,очі
8 Форму лише однини мають
усі іменники рядка
А) дорога, колосся, ключ, пюре
Б) пшениця, братерство,добро, сметана
В) радіо, урожай, сани, Карпати
9. У якому рядку є іменники тільки з абстрактним значенням.
А) олівець,
план, біль, гай
Б)
канікули, егоїст, веселощі, хвастощі
В) бджоли,
гроші, комбайн, текст
10. У якому рядку всі іменники є збірні й
речовинні іменники
А) метро,
ураган, дітвора,школяр
Б)бадилля,
сукно, петрушка, садовина
В) апаратура, козак, хлам, глина
11. Провідміняйте іменники за відмінками мандри,капризуля,
врода, пахощі
Основні принципи наголошення слів
1. Іменники
- Віддієслівні іменники середнього роду на -ання, у яких більше двох складів, мають наголос, як правило, на суфіксі:навчання, завдання, запитання, читання, визнання, видання, пізнання, послання АЛЕ: нехтування від нехтувати, бігання від бігати (тут по-іншому не скажеш).
- У багатьох іменниках жіночого роду із суфіксом -к(а) у множині наголос переходить на закінчення:вказівка — вказівки, учителька — учителькиАЛЕ: родичка — родички, сусідка — сусідки (тут по-іншому не скажеш);
- Більшість іменників у множині має наголос на закінченні:листки, сторінки тощо.
- На останній склад наголошуємо такі слова на позначення мір довжин:міліметр, сантиметр, кілометрАЛЕ: барометр, термометр (по-іншому – ніяк).
2. Прикметники
- У більшості двоскладових прикметників наголос падає на закінчення: гіркий, тонкий, новий, тісний, вузький тощо (так само котрий);
- Завжди наголошеним є пестливий суфік –еньк-:добренький, тоненький, легенький тощо.
3. Дієслова
- Дієслово бути: бути, будемо, але у минулому часі: була, було, були;
- Наголос на останньому складі мають дієслова вести, нести і под.;
- У дієслівних закінченнях теперішнього часу -емо, -имо, -ете, -ите наголошуємо останній склад: несемо, несете (а не несемо, несете), ідемо, ідете (а не ідемо, ідете) тощо АЛЕ: будемо, гуркочемо, залишите.
4. Числівники
- наголос на –адцять: одинадцять, чотирнадцять;
- наголос на -десят: сімдесят, вісімдесят.
Проблемні випадки наголошення слів
Оновлення! У програмі ЗНО-2020 вже є офіційний список слів з наголосами, які треба вивчити для тестів. Читайте його тут. Але до ЗНО-2019 досі варто вчити й інші слова також.
адже
асиметрія
бородавка
бюлетень
ваги
вимога
вимова
випадок
вітчим
граблі
горошина
грошей
дітьми
довідник
дочка (але донька)
жалюзі
заіржавіти
зубожіти (зубожілий, зубожіння)
діалог
каталог
квартал
колесо
кропива
курятина
маркетинг
надлишок
начинка
ненавидіти (ненависть, ненависний)
обруч
одноразовий
олень
отаман
перепис
причіп
псевдонім
разом
ремінь
русло
середина
симетрія
спина
течія
фартух
феномен
цемент
центнер
цінник
чорнослив
_______________
Як запам’ятати проблемні випадки наголошення?
Хочете кілька ефективних методів, щоб запам’ятати проблемні випадки наголошення слів? Спробуйте:
- прочитати ці слова багато разів уголос, щоб ваш мозок зафіксував їхнє звучання;
- створити картки: з одного боку слово без наголосу, з іншого – з;
- пообклеювати папірчиками з проблемними словами холодильник, вікно, дзеркало тощо;
- звісно ж, старатися правильно наголошувати слова, які ви вивчили, у житті!
Де перевірити проблемні випадки наголошення слів?
Перевірити чи з’ясувати правильне наголошення слова можна у словнику наголосів
Відредагуйте речення з граматичними помилками. Підкресліть граматичну основу.
1. Давно шукаю сковорідку для яєшні і млинців з нержавіючої сталі.. 2. Калитка жаліє наймитові шматка хліба, який працює на нього. 3. Уже не один космічний корабель був виведений на орбіту з людиною на борту. 4. Її вражало несумлінне ставлення до роботи своїх подруг. 5.Вражений Дмитрик її словами, чимдуж поспішав додому. 6. Треба навчати виготовляти моделі гуртківців.
ПОВТОРЮЄМО "ЛЕКСИКОЛОГІЮ"
- Вправа "Реконтрукція".
Замініть виділені в реченнях слова власне українськими.
За потребою користуйтеся довідкою.
- Дівчинка хвалилася новим голубим платтям.
- Він не хотів гратися з дітьми, бо ті насміхалисяз його веснянок.
- Донька десь затрималася, і мати почала тривожитися.
- За горизонтом верби і тополі.
Слова для довідки. Бавитися, баритися, бентежити, виднокіл, ластовиння, хизуватися.
- Назвіть одним словом
- Наука про землю.
- Інша назва усної народної творчості.
- Група людей, які оцінюють різноманітні конкурси, турніри.
- Частина слова, що стоїть перед коренем і слугує для творення слів .
- Копіювальний пристрій .
- Найпопулярніша пісня сезону.
- Наука, що вивчає історію гербів.
- Установіть відповідність між групами та прикладами стилістично забарвленої лексики.
Приклад | Група лексики |
1 канхвета, діжурний, канєшно, укусний | А діалектні слова |
2 діагноз, рецепт, ліки, хвороба | Б загальновживана лексика |
3 підмет, косинус, меридіан, цитоплазма | В просторічні слова |
4 файний, бараболя, когут, легінь | Г професіоналізми |
5 протокол, угода, розпорядження, заява | Ґ слова-терміни |
6 вода, рука, зелений, брат | Д офіційно-ділова лексика |
вау
ВідповістиВидалити